Vývoj a zajímavosti.

V roce 1954 otevírá Ernesto Colnago svou "garážovou" fy. v Cambiagu - Itálie.
V roce 1960 si Luigi Arienti dojel na kolu od Colnaga pro zlatou medaili na olympiádě v Římě.
V roce 1970 Colnago sponzoroval svými koly tým Molteni s hvězdou Eddy Merckxem.
Od roku 1980 spolupracuje s fy.Ferrari na vývoji nové technologie s použitím uhlíkových vláken.
Jeho vlajkovou loď - karbonový rámy C-40 a pak C-50 pojmenoval k 40. a 50.výročí založení firmy.
Colnago zdůrazňuje italské umělecké dědictví a upoutá hlavně ruční "Air-brush" malbou na jeho rámech.

            

To byl jeden z trháků Fy. Colnago která uvedla na trh - ozdobné mufny - ocel.
Když jsem kdysi uviděl rám Arabeska s těmito mufnami stala se značka COLNAGO mým favoritem.
Pozdější vývoj v oblasti rámů mou víru potvrdil.


 
Ernesto Colnago
na snímku s tehdy světovým šlágrem roku 1983 - rámem Master Piu
na kterém použil svojí patentovanou specialitu - čtyřhranné trubky.
Některé firmy se pokoušely napodobit tuto specialitu - ale vzhledem
k patentu "čtyřhranu" musely hran udělat pět. To se však neosvědčilo
pro přílišnou tvrdost trubky. Tyto trubky se používají dodnes i když v
jiné velikosti, materiálové kvalitě a váze.
Předchůdcem tohoto rámu byly ty krásně barevné metalízové rámy našeho
národního týmu, které jsme jako malí kluci obdivovali vždy při Závodě míru.

Tento snímek:  Master Piu - Trubky Columbus Gilco Design
 

Rám Mater Piu byl v jedné době vytlačován dalším Colnagovým patentem
- rámem s dvojitou spodní trubkou která se od hlavy rámu směrem ke
středu rozdvojuje na dvě slabší trubky. Rám nesl jméno Carbitubo.

 


Rám Mater Piu byl v jedné době vytlačován dalším Colnagovým patentem - rámem s dvojitou spodní trubkou.
           
Od hlavy rámu směrem dolů ke středu se dvě trubky rozdvojují - ve dvě slabší trubky. Provedení z klasických trubek zasahovalo
následovně až do dalších materiálových skladeb a kombinací materiálů. Rám nesl jméno Carbitubo.

Již v roce 1986 měl Ernesto Colnago připraven světově převratný návrh nového typu "rovné" ocelové vidlice
která pak spatřila světlo světa v roce 1987 po názvem "PRECISA". Přesto klasická prohnutá vidlice zůstala v programu firmy ještě
několik dalších let. I já osobně jsem ještě v roce 1992 přímo ve firmě Colnago nevěřícně váhal kterou z těch dvou si vybrat.
I když ze začátku ostatní výrobci přistupovali k rovné vidlici s rozpaky, nakonec se rovná vidlice "ala Colnago" prosadila.

                        
   Stará klasická vidlice                      Nová rovná vidlice

Ernesto Colnago ví, že změny mohou často provázet omyly.
Můžete si však být jistí jedním zásadním faktem: V kvalitě se Colnago nezmýlí.
Speciality z vývojové dílny Ernesta Colnaga - čtyřhranná či oválná trubka nebo trubka s pěti prolisy s tzv.nervy - uprostřed mírně nafouklá
a použitá u typu TECNOS nebo i později zlepšená u typu ALU DREAM. Čtyřhranné trubky jsou dnes použity v různých typech materiálu, železo, titan, alu i karbon. Samozřejmě použité na rámy pro silnici i horská kola. Konce trubek jsou v této době však vždy kulaté.
 

   



V roce 1987 začíná Ernesto Colnago spolupracovat s fy. Ferrari Engineering
                
při použití uhlíkového vlákna v extrémně moderních technologiích - rám C35.              

Colnago byl prvním kdo použil ke stavbě rámu karbon.
Další patentované kousky fy. Colnago: Karbonové mufny, každá jen z jednoho kusu
použité pro karbonový rám C40 - postaveného k 40. výročí založení firmy Colnago.
Z důvodu patentu těchto jednokusových mufen nemohli tehdy ostatní světoví výrobci rámů použít tento typ jednolitých mufen a museli mufny dělit a vícekrát trubky slepovat což je postavilo do mnohdy tíživě řešitelné situace - vícenásobného lepení.
Mnoho v tomto směru vyřešil až příchod technologie "Monocoque".
Patent N. 0618395

           Klik                                  



  

                      

V mysli "Mága" Ernesta byly již kdysi, před mnoha lety také ráfky:
Ráfky 20 - 26mm s 36 dráty nahradil Ernesto Colnago svým nápadem šíře jen 18mm a navíc poprvé použil 32 ale i jen 28 děr.

Mezi další "zlepšováky" patří i sedlovka s možností tolerance nebo nastavitelný výkyvný představec.

        

 


Již v roce 1992 se na rámech objevuje první stříkaný nápis COLNAGO a pod lakem . Nálepky mají odzvoněno a pouze znak trojlístku
na hlavové trubce nadále zůstává nalepený obtisk na laku. Začíná doba, kdy se na rámy bude stříkat Air-brushem tzv.Art-decor.

             
Od klasické nálepky na trubky přes obtisky až po Aibrush - Art Decor.

                                       
        


2001 2001


Ještě v katalogu pro rok 2007 nabízí Colnago rámy s hlavovou trubkou pro klasické hlavové složení.
Ernesto Colnago nepodlehl módě a dosud staví rámy pro klasické hlavové složení.
"Zeptejte se mechaniků na problémy které s ním stále ještě mají", odpovídá na dotazy kdy bude mít integrované hlavové složení.




Když jsem poprvé v roce 1991 navštívil firmu Colnago v Italském Gambiagu
a stál jsem před nevelkým domem a nemohl jsem pochopit že tady se nachází
království ze kterého vychází klenoty v podobě rámů a nebo i celých jízdních kol.
Tehdy ještě převažovala výroba železných rámů.

 


Přivítal mne tehdy obdobný pohled jako na snímku akorát že na místě
mechanika stál mladší - Paolo Colnago který mi osobně přinesl vybraný rám
v červené barvě. Samozřejmě že jsem měl to štěstí a setkal jsem se i s
Ernestem Colnagem který zrovna prováděl nějakého zájemce o kolo
po provoze kde jsem se i já mohl seznámit s dalšími zaměstnanci a nahlédnou
na vlastní oči jak se staví vidlice i rámy.



Dnes již je celá firma přestěhována z rodinného domu kde byla rozložena ve sklepních prostorách
do většího provozu opět v Gambiagu. Ernestu Colnagovi se také splnil další jeho sen.
 Přímo na prahu jeho firmy startovala jedna etapa Giro d´ Italia -  /časovka/.

       
       
1997 - v Gambiagu vyrostla nová továrnička Colnaga.
  V prosklené stěně nově postavené firmy se odráží Colnágův dům s dřívějšími a původními dílnami.

Colnago se stal první společností ve veloprůmyslu který dosáhl certifikace ISO 9001.
"Colnago's ISO 9001" je dnes u výrobků fy. COLNAGO samozřejmostí.
Kolik cyklistických výrobců se takto může pochlubit ?

  
Jinými slovy:

 Výrobní zařízení v Gambiagu se může srovnávat svými kvalitními kontrolními systémy k Švýcarské továrně na hodinky v Breitlingu,
k továrně Mercedes-Benz třídy M-Class nebo k továrně Sony na monitory "flat-screen".
Perfektnost výrobního procesu je však jen polovina příběhu o Colnagu.
Krása která se z jeho trubek přemění v rám nádherných barev - hodný klenotů - je pokračováním tohoto příběhu.
Žádná další skupina výrobců rámů nedosahuje krásy, trvanlivosti a historie Colnaga.
Koupíš - li jednou COLNAGO budeš navždy podroben jeho kouzlu.

2006

Podrobnější článek o historii a současnosti najdete zde

V novém okně.

COLNAGO MASTER 1996




2005
Modrá - Aloy/Carbon/B-Stay
Černá - Titanium/Carbon




Colnago CLX 2013. Přední monokok trojúhelník má vedení zadního brzdového lanka vnitřní. Nové integrované řízení C-HS1 spolu
s novou vidlicí zaručují špičkové jízdní vlastnosti. Hranatý průřez zadní stavby kola byl vytvořen stejně tak jako mají jiná Colnaga, tedy
pro zajištění větší tuhosti a účinnosti šlapání. Rám je možné objednat ve verzi jak pro elektronické systémy řazení Campagnolo EPS, Shimano Di2 i pro tradiční mechanický systém. Rám je dostupný v 8 různých slopingových velikostech i několika barevných provedeních.


   2014  
Ačkoli jsou některé rámy od Colnaga těžší než jiné uhlíkové rámy, jako jsou stavby trubka-trubka nebo monokok, konstrukce
rámu z trubek a mufen umožňuje Colnagovi vyrábět vlastní velikosti pro jezdce, kteří požadují velikost nezahrnutou mezi jeho 14 velikostí
a Colnago říká, že také umožňuje výměnu poškozených součástí rámu přímo v dílně. Během prohlídky "továrny" Colnago
jsem viděl v různých fázích opravy několik poškozených rámů, které pocházely z doby před 20ti lety.

  Rok 2017 
V
r.2017 je na Tour de France vidět u posledního špičkového modelu C60, který je vyráběn přímo v italské fy. Colnago a zcela jen ručně,
že Ernesto se stále drží lepeného rámu do mufen s kterými přišel na trh již po roce 1987. Stěny trubek jsou slabší ale rozměrnější čímž
se i přes optickou "mohutnost" rámu docílilo nižší váhy než u předešlého modelu C59.
 
   
Srdcem nového modelu C60 je spodní mufna, nejkritičtější oblast rámu. Toto mistrovské dílo zajišťuje maximální boční tuhost i snižuje tloušťku stěny.

Trubka představuje největší trubici - 66 x 52 mm, kterou kdy Colnago vyprodukoval. Trubky mají prolisy ála Master a nový tvar dolní mufny
umožňuje použít mnohem většího průměru trubky,
což značně zvyšuje boční tuhost.

Toto je další "superšperk" Colnaga.
Celková šířka zadní trubky je 51,5 mm a vnitřní sedlová trubka i nadále má rozměr 31,6 mm. Přesto je váha trubky nižší než u předešlého modelu C59. Viz. NOVINKA nahoře.

CNC obráběné a kované jednodílné úchyty.
Colnago byl vždy zastáncem hliníku pro sílu a spolehlivost. Nové úchyty C60 váží méně než mnoho výrobků vyrobených z uhlíkových vláken,
a mají naprosto nesrovnatelnou tuhost a pevnost.



     

     

Nevidím problém mít rám 1100gr. těžký /lehký?/. Dostat se pak s váhou kola do limitu UCI 6,8 kg není zas tak velký problém.
Myslím že i to je důvod, proč Colnago nechce snižovat váhu rámů. Váhu je možné snížit i dalšími komponenty.

Nové vydání Colnago C60 Disc Mapei Edition 2017 - 139.100,- CZK /Electronic Frameset/

   

Rám s kuželovitou hlavicí, vidlice a hlavové složení
Průkopnická asymetrická konstrukce sedlové trubky - Nadměrná spodní konzola pro lepší tuhost - Vnitřní vedení kabelu

Rám: Colnago C60 Italia Dual Routed, šikmá geometrie
Vidlice: uhlík Colnago, 1-1 / 8 "až 1-1 / 4" steerer
Hlavové složení: Colnago CHS-1
Sedlová svěrka: Colnago