Ernesto Colnago |
||
Colnago je tradiční italskou značkou kol a rámů, nejitalštější z italských a nejklasičtější z klasických. Colnago má zvuk, bohatou historii, prestižní současnost, něco, co lze nazvat duchem značky a gloriolu přesahující počet medailí, rekordů, duhových dresů mistrů světa, národních titulů zemí skoro celé Evropy, skalpů nejprestižnějších závodů. Colnago má něco navíc a my jsme se snažili přijít na to, co to je.
Když nevíte, jaké silniční kolo byste si měli
koupit, když jste na kole něco zažili, máte paměť, cit a vkus, když chcete
kolo, které s vámi poroste, bude stárnout, zrát a dobře sloužit dlouhé
roky, kolo, k němuž není třeba nic dodávat, nic vysvětlovat, za něž se po
celý zbytek svého života nebudete muset stydět, kolo, které o vás samých
leccos vypoví, často svůj výběr začnete nebo skončíte u Colnaga. Na
evropském kontinentě dnes již operuje řada značek, která svými obchodními
úspěchy a zázemím získaným v horských kolech v prodejích Colnago trhla.
Jsou tu i italské, podobně klasické značky kol, které v prodejích Colnago
dávno předběhly, jsou úspěšnější, větší, líbivější. Přesto Colnago do sebe
"něco" stále má. Zkoušeli jsme to "něco" objevit. Nutno ale říci, že se
nám to ve veletržních halách příliš nevedlo. Tolik kol! Tolik italské
klasiky! A padesátileté výročí letos slaví další značky a jsou ještě
starší. V předsálí je malá recepce a pár kousků historických relikvií i současných skvostů z tuzemské dílny. Zastavujeme se u nalakovaných chrommolybdenových rámů a s výkřiky "To je přece ono! To je pravé Colnago!" ukazujeme na okrasné kudrlinky chromovaných mufen, neboli spojek. Andrea zjevně nerozumí a vysvětluje, jak je ocel těžká (zkoušíme opravdu je! A děsně!) a že je to vhodné jedině pro mladé začínající jezdce, kteří se teprve rozhodují, zda na kole budou jezdit pravidelněji. "Na těchhle rámech se, chlapče, před pár lety vyhrávalo," letí nám hlavou. To jsme ještě neprošli ani polovinu haly a přiznáváme si, že ve vzduchu je to "něco", proč tady jsme. Tahle značka má opravdu cosi do sebe. Za chvíli stojíme před nástěnkou s fotografiemi: Ernesto Colnago s Berlusconim, Ernesto se španělským králem, Ernesto s papežem Janem Pavlem, Ernesto s monackým princem, Ernesto se svými bližními a stařičkým Enzo Ferrarim, Ernesto v parlamentu, Ernesto s Michaelem Schumacherem, Ernesto s Eddy Merckxem, Ernesto s Bepe Saronnim. Ernesto se rád fotí. Trochu to zavání až komickou ješitností. Možná ale právě tudy vede cesta. Později na požádání ochotně přiskočí k výročnímu modelu kola, zdvořile prolistuje náš časopis, napíše věnování do katalogu. Ernesto má publicitu rád! Ernesto tu ale není jen od toho. "Ernesto má úžasný cit pro byznys," říká italský odborník z branže. "Vhodně investoval do vlastních výrobních podniků, zakoupil vlastní lakovnu a sám je velmi invenční. Byl vůbec první, kdo v praxi použil karbon na silničních kolech a jede stále dál. A byl také prvním, kdo přišel se speciálním složitým vícebarevným lakem a kombinovanými přechody barev. Také profilování hlavních trubek pochází z jeho hlavy a dílny. Ernesto udává krok a je často o jeden napřed. Ernesto má dar přinášet nové myšlenky, nové nápady i neuvěřitelnou sílu a schopnost k jejich realizaci. Ernesto má ale také trochu smůlu. Stárne a přestává stačit s dechem po obchodní stránce. Bohužel má jen jednu dceru a rodová tradice nemá kde plynule pokračovat. Ernesto všechno táhne sám dál a doufá, že se mladý syn jeho bratra Paola vyučí a chytne." Alessandro však zatím kolem postává spíše jako portýr. "Úspěch podobné firmy lpí na konkrétních schopnostech konkrétních členů rodiny. Colnago posledních pět let začíná z tohoto důvodu ztrácet." Ernesto je ale jako včelička, 71 let byste mu nehádali. Chvilku je nahoře v patře, chvilku sám osobně obsluhuje skupinu italských veteránů a tahá jim dresy v igelitových pytlících z obrovské bedny. Jeho bratr Paolino osobně měří tělesné proporce dalšího zájemce o nový rám "velkého klasika". Vypadá přitom trochu jako krejčí, trochu jako čínský lékař. Až na ty montérky. Věkový průměr zákazníků a návštěvníků, kteří sem během dopoledne přišli, rozhodně není pod padesát let. Typické. Až na trochu neuroticky rychle se pohybujícího šéfa a "il padrina" zde plyne čas pomalu. Produktivita práce je minimální, reklamační technik vybaluje rám tak dlouho, že to ani nevydržíme pozorovat až do úplného konce. Mechanik se snaží nasadit přední kolo natřikrát, po dlouhém výletu napříč dílnou pro lanko se vrací, aby si opět pro něco odešel k protilehlému stolu. Pokud cena rámu zahrnuje podíl mzdy těchto pánů, pak je vše jasné. Ernesto Colnago je jedním z mála nositelů slavného kolařského jména,
který sice trochu závodil, sám ale velké úspěchy neposbíral. Už ve
třinácti letech montoval kola v továrně vyrábějící jízdní kola pro široké
masy. V šestnácti si začal nosit práci domů, kde pracoval na zakázku, stal
se mechanikem u silničních závodů a již v jednadvaceti letech založil svou
firmu. Ernesto byl kamarád s Hugo De Rosou a jsou doposud. Oba své firmy
založili ve stejný rok. Poválečná doba cyklistickému byznysu přála.
Najednou chápeme, čím je pro nás Colnago unikátní. Máme možnost nasát
atmosféru začátků a zároveň pohovořit s jejím zakladatelem dnes a sledovat
jej při každodenní práci. To je zvláštní pocit. Úcta. Obdiv. Uznání. To je
obrovské plus Ernesta Colnaga, je tu, je při síle a je "in". Pro mnoho
zákazníků je stejně cenná jako vlastní kolo fotografie s ním, jeho podpis,
věnování, proto sem tolik nadšenců přijíždí osobně. Vanniho bike je opřen o vitrínu s historickou expozicí, kolem níž ráno do práce prochází každý dělník. To se to chodí do rachoty! Regulérní, veřejně přístupné muzeum, by mělo být za čas za hlavní skladovou halou. A že je co vystavovat! Kolo mistra světa Giuseppe Saronniho, Romingerův stroj i nejlehčí kolo na světěspeciál Eddyho Merckxe pro rekord v hodinovce v roce 1972. Eddy chtěl co nejlehčí kolo a tak mu ho Ernesto vyrobil 5,25 kg! Bylo na něm těžké vůbec odstartovat, kroutilo se. Eddy i Ernesto to ale dokázali. Vitríny skrývají i nerealizované koncepty, dokazující, kam až míří sny a vize velkého malého muže. Hydraulické řazení integrované v trubkách, planetová převodovka v náboji a hlavně všudypřítomné rovné vidlice pohlcující rázy, to vše už v roce 1986! Hned za vitrínou je regál plný černých uhlíkových trubek, o něž se skutečně umažete černým šmírem jako od briket. Konstruktér má na stole tři sety trubek a spojek, budoucí spoje opatlává jediným prstem černou lepivou pryskyřicí, aby pak vše jako stavebnici lehce zasoukal do sebe. Takhle nějak nasazuje Šakal hlaveň a tlumič na svou ostřelovací pušku zálibně, profesionálně, pomaloučku a důkladně. Geometrie se pak upraví v rámařské stolici. "Zde v žádném případě nefotit, pánové!" Andrea dbá striktních pokynů šéfa a hypnotizuje fotoaparát.
Vše probíhá v bílých gumových rukavicích a trvá
do tří minut. Další desítky minut pak rám tráví v peci a později na
vedlejším stole, kde se opracovávají nečistoty. Trubky pro Colnago vyrábí
stejná specializovaná společnost zabývající se kompozitem, jako vyvíjí a
vyrábí karbon pro Ferrari. Z domácí vývojové dílny jsou i zadní stavby
B-Stay, jichž pro celkové rozpětí rámů stačí čtyři velikosti. Monocoque
výroba je extrémně drahá, a tak se rámy kol zn. Ferrari nebo časovkové
speciály, které jsou z jednoho kusu, vyrábějí jen na speciální objednávku.
Udělat jeden odlitek se nevyplatí, a tak na jeden objednaný rám připadá
jeden další putující do skladu, můžete tedy narazit na to, že koupíte
kompozitové Ferrari hned. Spíše ale ne. U Colnaga se úplně všechny rámy a
kola vyrábějí na objednávku, skladem neleží nic. Když už je řeč o Ferrari
a společné výrobně karbonu Colnago nabízí tři modely této značky, dvě
silnice a jeden bike, jehož základ tvoří monocoque bez sedlové trubky, již
před desítkou let zkoušený bikery v barvách Colnaga. Pro Schumachera a
jeho ženu zde také vyrobili speciální rudý tandem. Nově Ernesto designuje
i kola Maserati, tam je těžištěm nabídky nižší třída, Ferrari jsou naopak
high tech a extrémně drahá. Návštěva těchto prostor má neopakovatelnou atmosféru, tady v Cambiagu vše začalo a tady vše pokračuje. Tady se tvoří dějiny cyklistické techniky, v domě, kde mladá Colnagová suší prádlo a starý Ernesto se každé ráno nasouká do svých trepek pln nápadů a idejí, jak udělat silniční kolo ještě lepší, hezčí, rychlejší, pohodlnější. Tady z každého zákoutí řvou tisíce důvodů, proč si značku Colnago zamilovat. Jak dlouho ještě bude ten hlas slyšet až za hranice vesničky Cambiago, to je otázka. Na ní může odpovědět jen mladičký Alessandro nebo, jako v případě Bianchi, velký zahraniční investor. Sledujte s námi. Colnago stojí za pozornost, stojí za to vědět "kdo" a "co" Colnago bylo a je, a přát všem, aby totéž nadále i v budoucnu setrvalo. Historie
trojlístku
|
||
Martin Raufer |